Урок 1
Тема уроку. Перші князі Київської держави
Мета уроку Ознайомити учнів з процесом формування держави з
центром у Києві; розглянути та проаналізувати
діяльність перших князів;
розвивати вміння та навички аналізувати історичні
факти, події, давати характеристику історичним діячам;
виховувати інтерес до минулого свого народу, до його історії.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, карта «Київська Русь в ІХ – ХІ ст.», атлас.
контурні карти, портрети князів, фрагменти з художніх
творів, презентація.
Хід уроку
1.Організація навчальної діяльності.
«Тепло душі»
Вчитель:
- Добрий день, діти! Прошу вас прочитати слова, записані на дошці, стоячи. Нехай першими сядуть уважні, другими - чуйні, а тепер - сердечні та щирі, згодом - добрі та милосердні.
- Ви вагалися? Чому? Тому що ваші душі переповнені і одним, і другим, і третім. Поверніть, будь ласка, руки долонями один до одного. Ви відчуваєте тепло, яке посилає вам ваш товариш? Це тепло його серця, його душі, яке зігріє вас під час уроку.
І мені хочеться, щоб 2 700 секунд, які ми проведемо разом, минули недаремно й торкнулися ваших сердець. Успіхів вам!
2. Актуалізація опорних знань.
Історична вікторина.
- З якої мови прийшло до нас слово історія?
- Кого вважають батьком історії?
- Яку кількість років називають віком?
- У якому столітті В.Хвойка відкрив трипільські поселення?
- Яку річку в давнину називали Борисфеном?
- Що таке пектораль?
- Як в давнину називали державу русичів?
- Коли вперше вжито назва Україна?
3. Вивчення нового матеріалу.
1. Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель. Відповідаючи на одне із запитань вікторини ви сказали, що державу, яка існувала на т «Перші князі київської держави».
Користуючись атласом на ст. 4 випишіть у зошит назви племен східних слов’ян, що жили на території сучасної України у VІ – ІХ ст.. В контурних картах обведіть і позначте написи східних слов’ян.
Розповідь учителя.
Місто Київ було засноване полянським князем Києм. Місто стало виділятися серед інших міст. Цьому сприяло його місце розташування. (Робота з картою).
Київський князь міцно тримав у своїх руках ключі від Верхньої Наддніпрянщини, оскільки мав можливість контролювати річки – притоки Дніпра. У ті далекі часи саме річки були головним шляхом сполучення. Зокрема через Київ проходив торговий шлях «з варяг у греки», що поєднував Балтійське та Чорне моря.
Варягами на східнослов’янських землях називали жителів Скандинавії, а греками – мешканців Візантійської імперії.
Колективна робота з підручником.
Самостійно прочитайте уривок з тексту параграфа «Перші князі (с. 45) про діяльність Аскольда і дайте відповіді на питання:
- Проти якої держави здійснював походи князь Аскольд?
- У наслідок якої події Київське князівство, стало знане у світі?
- Звідки прийшло на нашу землю християнство?
(розгляньте портрети князів Діра та Аскольда).
2. Утвердження у Києві князя Олега.
Розповідь учителя.
Поширення християнства в Київському князівстві за правління Аскольда викликало невдоволення тих хто не хотів зрікатися від старих богів. Це стало однією з причин загибелі Аскольда й захоплення влади в Києві князем Олегом, який прибув сюди з півночі. Сталося це в 882 р. «І сів Олег, князюючи в Києві», - писав літописець, - і мовив Олег: «Хай буде се місто матір’ю городам руським».
В 907 р. Олег здійснив похід на Константинополь. Він здобув перемогу і прибив щит на воротах Константинополя, а Візантія мала сплачувати щорічну данину русичам.
Цікаво знати (повідомлення учня про смерть Олега)
Учитель. На уроках зарубіжної літератури ви будете вивчати твір О.С. Пушкіна «Пісня про віщого Олега». В ньому відображено саме цю версію смерті Олега.
Робота в парах
І пара – готує повідомлення про князя Ігоря;
ІІ пара – правління Ольги;
ІІІ пара – князь Святослав.
Презентація 2(перегляд презентації)
4 Закріплення нових знань.
А) З наведених букв скласти імена князів з династії Києвичів:
В Д И Й К О Р Х. (Кий, Хорив).
Б). Складіть речення:
- Поляни, Дніпро, деревляни, племена;
- Кий, місто, князь;
- Кий, династія, Аскольд, Києвичі;
Співвіднесіть факти життя та діяльності князів Олега та Ігоря:
- Був київським князем у 912 – 945 рр.
- Захопив владу в Києві, вбивши Аскольда і Діра.
- Здійснив похід на Константинополь.
- За легендою помер від власного коня.
- Загинув в Древлянській землі.
- Чоловік Ольги.
- Мав прізвисько Віщий.
5. Підсумок уроку.
Заключне слово учителя.
Оцінювання знань учнів.
6. Домашнє завдання .
Інструктаж виконання домашнього завдання.
Прочитати с. 41 – 46. Історичний портрет одного із князів (Аскольд, Олег, Ігор, Святослав).
|